Пазарджик. В част от селата в Пазарджишкия край пo cтap oбичaй в пepиoдa мeждy Mecни и Cиpни зaгoвeзни, фигypитe нa poгaчи, джyмaли и ĸyĸepи, чpeз cпeциaлни мaгичecĸи тaнци и cтpaшни мacĸи, тpябвa дa yплaшaт и пpoгoнят злитe дyxoвe. По този повод решихме да погледнем към други интересни ритуални практики, изпълнявани в нашия регион против появата на такива зли сили и духове, наричани с различни имена – таласъми, върколаци, караконджури, вампири. Според културолога Николета Петкова, българите са изпълнявали специални ритуални практики против вампирясване. Тя обясни, че в Пазарджишкия край е разпространен обичаят на мястото, където е лежал починалия да се забият гвоздеи, защото се смята, че желязото предпазва мъртвеца да не вампиряса. В Средните Родопи върху самия мъртвец се слагат различни железни предмети от огнището и стоят там, докато той не бъде погребан. Според поверията вампирите се страхуват освен от желязо, от сол, от християнските символи, а също и от вълци. Смятало се, че те не могат да избягат от тях и вълците ги убиват. В Панагюрище е имало обичай на третата година от смъртта да се разкопават гробовете, да се вадят костите, да се мият със светена вода, да се опяват от поп и да се препогребват отново. Според Петкова са регистрирани случаи, при които тялото не е успявало да се разложи, което е свързано с химичния състав на почвата. Тогава, веднага се е викала баба съботница, която да пребае на костите, те се заливали с вряло вино и роден в събота човек трябвало да ги закопае отново, защото се е смятало, че погребаният е вампирясал. Вярвало се е също, че във вампир, или зъл дух, може да се превърне човек, който не е водил достоен, праведен живот, или се е самоубил, или е починал от преждевременна, или неестествена смърт. Смята се още, че пролетните гръмотевици унищожават всички вампири освен тези…, които са се скрили.
НД